Welkom!

• Berichtcategorie:Geen categorie

Je bent een zeiler en van plan om naar de Adriatische Zee te gaan, in het bijzonder naar de kust van Kroatië? Of je bent van plan om gewoon op vakantie te gaan in Kroatië? Op deze website vind je mijn belevenissen tijdens onze zeiltochten langs de Kroatische kust. Ook vind je hier veel algemene informatie voor vakanties in Kroatië, en specifieke informatie voor zeilers: over het klimaat, routes, zeekaarten en ankerplaatsen. Sinds de start in januari 2004 zijn hier al meer dan 500.000 bezoekers geweest.

De Kroatische kust wordt ook wel omschreven als de parel van de Middellandse Zee. Meer dan duizend eilanden, waarvan er minder dan honderd bewoond zijn, en de vele prachtige eenzame baaien en inhammen, maken dit tot het perfecte gebied voor een avontuurlijke zeiltocht. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Kroatische kust erg populair is bij zeilers!

In de rechterbalk vind je onder het menu links naar informatie over het klimaat en de nautische kaarten. Verder kun je doorklikken naar onze verschillende trips. En met de TAG-wolk kun je direct doorklikken naar alle berichten over de diverse havens en ankerplekken die we bezocht hebben.

De zuidelijke eilanden 2011 Route

In september 2011 hebben we twee weken gezeild langs de Kroatische kust. Het schip was een Bénéteau Oceanis 323 en de volledige route vind je hieronder.

In totaal hebben we ongeveer 240 zeemijl afgelegd. Vanuit Split via Brač naar Vis, vervolgens via Hvar en Korčula naar Lastovo, vervolgens door naar Mljet. Daarna zijn we op ons gemak via Korčula en Hvar teruggezeild naar Split. We hebben weer een aantal nieuwe plaatsen aangedaan. We hebben 8 nachten aan ons anker (of een boei) gelegen en 2 nachten in een haven doorgebracht.

Het weer was weer erg goed, we hadden iedere dag volop zon en temperaturen tot 30 graden Celsius en hoger. We hebben goede zeilwind gehad, vooral uit NW, en de zeewatertemperatuur was 24 – 25 graden Celsius.

Begin september is het ’s avonds vroeg donker (uiterlijk 20:00 uur). De temperatuur daalde ’s nachts tot zo’n 20 graden Celsius.

Luka Tiha (Hvar) – Marina Kaštela (Split)

De volgende ochtend worden we vroeg gewekt door de waterpolitie. En dat in deze uithoek. Ze controleren onze papieren en vooral ook de papieren van de boot. De afgelopen jaren is er veel illegaal gecharterd in Kroatië, en het lijkt erop dat dit nu eindelijk leidt tot meer controles.

In het gezelschap van een school visjes zwemmen we rond en vervolgens ontbijt. Daarna is het tijd om het anker op te halen voor de tocht terug naar Split. We halen rond 08:30 het anker op en hijsen direct de zeilen in 6 knopen wind uit NW. Buiten de baai neemt de wind toe tot 11 knopen en al snel passeren we Rt Kabal, de noordwestelijke punt van Hvar.

Met koers 320 gaan we richting Splitska Vrata, waar we tegen 11:00 uur arriveren. Daarna koersen we oostelijk naar Milna om de dieseltank bij te vullen. We hebben slechts 30 liter verbruikt en daar zijn we trots op. De tankstop duurt even, zoals gebruikelijk aan het eind van de charterweek is het erg druk.

Als we de baai van Milna weer verlaten laat de wind ons helaas in de steek. Op deze laatste dag worden we dus alsnog gedwongen om de motor te gebruiken. Het deert ons niet, we kunnen terugkijken op een prachtige zeiltocht. Eind van de middag ligt ons schip weer op de vertrouwde plek in Marina Kaštela en begint voor ons helaas de reis naar huis.

Uvala Plitvine (Korčula) – Luka Tiha (Hvar)

De dag begint rustig, maar als het rond 10:30 uur begint te waaien halen we direct het anker op en hijsen de zeilen. Met een lichte ZO-wind in de rug varen we in westelijke richting door Zaljev Vela Luka. Tegen 12:00 uur passeren we Rt Proizd. We verleggen de koers naar 320, richting Hvar en de Pakleni Otoci. De wind neemt gestaag toe tot 12 knopen en met een snelheid van ruim 5 knopen komt Hvar snel dichterbij. We varen tussen het eilandje Jerolim en de vuurtoren op Pokonji Dol door en koersen langs de haven van Hvar (druk als altijd) door het Pakleni Kanal. Minder dan een uur later ronden we Rt Pelegrin, de westelijke punt van Hvar. Onze koers wordt nu oostelijk, en langs de kust van Hvar zeilen we de Starigradski Zaljev in. De middag loopt al ten einde als we Luka Tiha invaren, de verzameling baaien aan de noordzijde van Starigradski Zaljev. Hier vinden we gelukkig nog een rustige ankerplek. Een stevige zeildag wordt hier afgesloten met een stevige maaltijd.

Brna (Korčula) – Uvala Plitvine (Korčula)

Na een avond als gisteren is het vandaag langzaam wakker worden. Rond 09:00 uur haal ik vers brood bij de bakker (toch handig, bakkers en andere winkels die op zondagochtend open zijn). Even later zitten we aan een stevig ontbijt met gebakken eieren. Na het ontbijt praten we een uurtje met onze buren, die ook al een aantal jaren in Kroatië zeilen. Ook zij hebben het beeld dat het dit jaar rustiger is dan andere jaren. We vermoeden dat de fors gestegen prijzen een oorzaak zouden kunnen zijn.

Iets na 10:00 uur maken we los van de kade. Op de motor varen we de baai uit, en buitengaats hijsen we direct de zeilen. Er staat een wind uit ZO (Jugo) van zo’n 8 knopen. We varen in westelijke richting, langs de kleine eilandjes die voor de zuidkust van Korčula liggen. Tegen 12:45 gooien we ons anker uit in Tri Luke voor lunch en een verfrissende duik. Door de ZO wind staat hier meer deining dan we verwacht hadden, een oncomfortabele zee rolt diep de baai in. Iets om te onthouden.

Kort na 14:00 uur halen we ons anker weer op en hijsen direct de zeilen. De wind is inmiddels toegenomen tot 10 – 12 knopen. Rond 14:45 passeren we Rt Velo Dance, de zuidwestelijke punt van Korčula. We verleggen de koers naar NO en zeilen op ons gemak de Zaljev Vela Luka in. We passeren ondermeer Gubeša waar we eerder eens geweest zijn. Daar is het erg druk. Net voor Vela Luka ligt aan onze bakboordszijde Uvala Plitvine. Er staat een hotel, verder is er niets. Het is vrij diep in de baai, dus de ankermogelijkheden voor kleine schepen zijn beperkt. Wij nestelen ons aan de westkant, dicht bij het hotel. Daar ankeren wij rond 16:30 uur in 10 meter water. Er ligt al een schip aan de oostzijde, met de achtersteven met lijnen naar de wal. Kort voordat het donker wordt verschijnt er nog een schip, wat ook aan de oostkant ankert.

Korčula – Brna (Korčula)

Omdat we met ons kleine scheepje nogal ingekapseld liggen tussen grotere schepen, wachten we rustig totdat onze buren vertrekken. Er is nauwelijks wind, dus haast hebben we niet. Tegen 10:30 uur verlaten we de haven, en tegen 11:00 uur hijsen we de zeilen. Er staat een heel licht briesje, dus het is bijna dobberen.

Tussen de eilandjes passeren we een klein vissersbootje dat net z’n net ophaalt. We volgen dit vol interesse. Volgens het nieuws zijn de vangsten langs de Kroatische kust dit jaar drastisch teruggelopen. Men is het er nog niet over eens of dit het gevolg is van de extreem warme zomer en de zeewatertemperatuur die daardoor hoger is dan normaal, of dat het komt door overbevissing. Ook deze visser vangt niet zo heel veel. Maar van één vis wordt hij erg blij. Het is een Lica (Lichia amia), aan zijn kreten te horen zeker twee kilo (dva kila!). Onder het slaken van de kreet ‘Lica! Lica! Lica!’ maakt hij een dansje op z’n boot. Ik snap die vreugde wel. Eerste kwaliteit vis doet in de restaurants 350 – 400 Kuna per kilo. Ervan uitgaande dat hij de helft daarvan krijgt heeft hij zeker reden tot vreugde. 400 Kuna is ruim EUR 50, en dat is hier nog steeds veel geld.

Rond 11:30 uur bereiken we Rt Ražnjić. Iets na het middaguur neemt de wind iets toe, tot 4 à 5 knopen uit ZO (Jugo). De daaropvolgende uren varen we met een gangetje van zo’n 2,5 knopen langs de altijd rustige zuidkant van het eiland Korčula. Helaas valt tegen 16:00 uur de wind volledig weg en moeten we verder op de motor.

Tegen 17:00 uur varen we de haven van Brna binnen. Dat is een klein plaatsje in een baai halverwege de zuidkust van Korčula. Niet echt een populaire bestemming voor zeilers. Er is een kleine kade die voor een deel bezet wordt door een lokale vissersboot. Elektriciteit en water zijn aanwezig op de kader. Wij leggen ons anker met 35 meter ketting uit, en leggen de boot met de achtersteven tegen de kade. Even later krijgen we daar nog gezelschap van een ander schip, een Sun Odyssey 32. Als de havenmeester opduikt blijkt de haven niet goedkoop, men rekent hier hetzelfde tarief als in Vela Luka. Ik moet 220 Kuna (EUR 30) afrekenen voor onze boot van 33 voet. Dat is nog exclusief water en elektra, waarvoor 50 Kuna extra betaald moet worden. We hebben in deze haven te maken met een (voor Kroatische begrippen) behoorlijk getijdeverschil van bijna een halve meter. Omdat de kade vrij hoog is levert dat ’s avonds na een stevig diner met de nodige lekkere wijn nog spannende taferelen op bij het aan boord gaan, maar dat gaat gelukkig goed.

Luka Polače (Mljet) – Korčula

Vandaag is een rustige dag. ’s Ochtends gaan we met de bijboot naar de wal voor vers brood en sterke koffie. Vervolgens een langzaam ontbijt en pas tegen 10:45 halen we het anker op. In het kielzog van het grote motorjacht ‘Never Say Never’ varen we door de meest westelijke ingang van Luka Polače naar open zee.

Eenmaal buiten blijkt dat we eigenlijk nog te vroeg zijn, er is geen wind. Pas rond het middaguur steekt er een briesje op uit het zuiden, 4 knopen, en kunnen we de zeilen hijsen. In het daaropvolgende uur draait de wind iets meer naar ZW en neemt toe tot 5 – 7 knopen. Wij koersen 315 richting Korčula. Tegen 14:00 uur zijn we 1 NM ten oosten van het eilandje Bisače, bij de ingang van het Peljeski Kanal. We zeilen tussen de eilandjes door en zien al snel Korčula verschijnen. Tegen 15:30 uur liggen we afgemeerd in de ACI Marina. Ook hier is niets veranderd, behalve de prijzen. Voor een nachtje met een schip van 10 meter betalen we 420 Kuna, ruim EUR 55.

We gebruiken deze stop om de voorraden aan te vullen en de was te doen. ’s Avonds gaan we lekker uit eten bij Adio Mare in de oude stad. Het valt ons op dat de jachthaven veel leger is dan we gewend zijn. De binnensteiger ligt niet eens helemaal vol, en aan de buitenste pier ligt maar een handvol schepen.

Jurjeva Luka (Lastovo) – Luka Polače (Mljet)

Als ik om 07:30 uur wakker wordt liggen we nog stevig achter ons anker. In de baai is het rustig. We ontbijten binnen vanwege een zwerm wespen, en na een verfrissende duik lichten we rond 08:30 ons anker. Het weerbericht halen we inmiddels via de smartphone binnen via www.meteo.hr. Mobiel internet heeft niet de charme van een krakende VHF-radio, maar we kunnen het weerbericht nu tenminste zien (mits we GSM-ontvangst hebben). De voorspelling is goed, wind uit N tot NW. Wij willen verder in oostelijke richting naar Mljet.

Direct buiten de baai hijsen we de zeilen. Met een NW-wind van 12 knopen varen we eerst een zuidelijke koers. Zodra we vrij zijn van het eiland varen we pal oost, koers 90. Iets na 09:30 uur passeren we de vuurtoren op Rt Struga, de zuidelijkste punt van Lastovo. Hierachter ligt Skrivena Luka, waar we eerder al eens geweest zijn. Daarna verleggen we onze koers naar 80. Op die manier blijven we ten zuiden van de Sestrice en de Otoci Vrhvnjaci, de groep rotsen en kleine eilanden tussen Lastovo en Mljet.

In het daaropvolgende uur houden we nog een kleine race met een catamaran. Uiteindelijk ‘winnen’ wij door net iets slimmer manoeuvreren…

Net na de middag passeren we de vuurtoren op Glavat, de meest oostelijke van de de Otoci Vrhvnjaci. De wind varieert tussen 8 en 15 knopen, en neemt weer iets toe als we Mljet naderen. We moeten een paar keer gijpen, maar iets na 15:00 uur halen we de zeilen neer en varen op de motor Luka Polače binnen, een van onze favoriete baaien aan de zuidelijke kust. Het is er relatief rustig, en tegen 15:45 ligt ons schip voor anker en wij in het water.

Tri Luke (Korčula) – Jurjeva Luka (Lastovo)

Gedurende de nacht raakt er één schip in de baai op drift, maar ze weten gelukkig op tijd te herankeren. Als we ’s ochtends wakker worden staat er al een stevige wind van 10 – 12 knopen uit NW. Het lukt ons in deze baai niet om een weerbericht te ontvangen via de VHF. Zowel Dubrovnik Radio als Split Radio geven niet thuis.

Na een verfrissende duik en ontbijt halen we om 09:30 uur het anker op. Een stevige kluit modder bewijst dat het anker zich goed had ingegraven. Nog in de baai hijsen we ons grootzeil, en met 12 knopen wind in de rug glijden we Tri Luke uit.

Buiten krijgen we het stevig voor onze kiezen. Er staat 16 – 18 knopen wind uit NW, maar vooral ook een stevige deining. We varen een zuidelijke koers, die ons ten westen van Lastovo brengt. Door de stevige wind zit de vaart er goed in, en zo’n twee uur later passeren we de rots Pod Mrčaru aan de NW-zijde van lastovo. Een uurtje later varen we tussen de eilandjes Vlašnik en Bratin door, de baai Velji Lago binnen. In de zuidwestelijke inham zijn we eerder geweest, maar dit keer laten we ons anker vallen in de noordwestelijke inham Jurjeva Luka. Het is een voormalige Joegoslavische legerbasis, er staan nog de nodige vervallen gebouwen en we zien enkele tunnels de berg inlopen. De bodem is hier zanderig dus het anker houdt goed. De wind uit N tot NW komt af en toe in vlagen over de berg heen, maar verder is het hier rustig. Op één van de oevers zien we een kudde geiten lopen en bij de ingang van de baai ligt een schip van de Kroatische waterpolitie.

We zwemmen en lunchen, en besluiten dan om hier te blijven. We hebben gezelschap van twee Amerikaanse schepen en een Sloveen. Tegen de avond komen de parkwachters nog 25 kuna per persoon incasseren voor de toegang tot het Nationaal Park Lastovo.

ACI Palmižana (Sveti Klement) – Tri Luke (Korčula)

Vandaag een rustige zeildag van Sveti Klement naar Korčula. We vertrekken op tijd, om 09:00 uur verlaten we de haven. We hijsen vrijwel direct de zeilen in 12 – 14 knopen wind uit NW. Rustig koersen we langs de haven van Hvar-stad. Tussen het eilandje Jerolim en de vuurtoren op Pokonji Dol verleggen we de koers naar 145, richting de westpunt van Korčula. De daaropvolgende uren verlopen rustig, al valt de wind rond de lunch een uurtje weg.

Na enkele malen gijpen laten we tegen 15:00 uur het anker vallen in Tri Luke. Dat valt nog niet mee, door het vele zeegras gaat het krabben en we moeten enkele malen herankeren. Ook andere schepen hebben hier last van. De NW wind houdt ook ’s avonds nog aan. ’s Nachts controleren we diverse malen het anker, maar gelukkig blijven we stevig vastliggen.